تبلیغات
شعر و ادب و عرفان - نکاتی ساده و مهم برای مقابله با افسردگی
 
شعر و ادب و عرفان
درباره وبلاگ


گاهی نفسی هست٬ ولی هم نفسی نیست
درهرنفست هم نفست هیچ کسی نیست
آنقدرغریبی که دراین شهر درندشت
دنیای تو اندازه ی کنج قفسی نیست
تقدیم به همسر و یگانه دخترم که بی اندازه دوستشان دارم

مدیر وبلاگ : رضا پرهیزکاری
نویسندگان

نکاتی ساده اما مهم برای مقابله با افسردگی 

درمان برای مقابله با افسردگی لازمه، اما برخی ترفند های فکری و الگوهای رفتاری هستن که اگه توی خونه انجامشون بدین باعث میشن که چرخه منفی که گرفتارش شدین از بین بره. یادتون باشه که این کارها بهتون شجاعت میدن که با افسردگی مبارزه کنین.

روی حوادث چرخش مثبت داشته باشین

اگه توی زندگیتون اوضاع خوب پیش نمیره، خودتون رو آزار ندین و به بدتر شدن اوضاع فکر نکنین. مثلا اگه بیکار هستین، نباید به این فکر کنین که دیگه هرگز کار پیدا نمیکنین و بی پول میشین. به خودتون بگین بالاخره کار پیدا میکنین اما ممکنه کمی وقت بگیره.

 

از نشخوار ذهنی اجتناب کنین

اگه با کسی دعوا کردین یا چیزی شما رو ناراحت کرده، سعی کنین از فکر کردن دایم و تمرکز روش پرهیز کنین. به این نوع رفتار، نشخوار ذهنی میگن و باعث میشه برای مدت بیشتری افسرده بمونین. گفتنش از انجام دادنش راحت تره اما سعی کنین بفهمین کی دارین نشخوار ذهنی میکنین و بعد حواستون رو با مراقبه، گوش دادن به موسیقی یا فکر کردن درباره چیز دیگه ای پرت کنین.

قبول کنین که افسرده هستین

یکی از گام های اصلی برای درمان افسردگی اینه که در وهله اول این شرایط رو بپذیرین و قبول کنین که افسرده هستین. اگه ردش کنین و وانمود کنین که همه چیز خوبه، وارد یه مارپیچ عمیق و عمیق تر میشین. به جای احساس شرمندگی، بهش اعتراف کنین تا احساس آرامش کنین.

کمک بخواین

یکی از ویژگی های اصلی افسردگی انزوای اجتماعی است. سعی کنین با افراد دیگه ارتباط برقرار کنین و ازشون کمک بخواین. ممکنه غافلگیر بشین، چون کسانی هستن که میتونن درک کنن شما چه شرایطی دارین. با دیگران حرف بزنین و به مبارزاتی که داشتن گوش بدین و درباره خودتون صحبت کنین تا بهتون کمک کرده و باعث بشن احساس بهتری پیدا کنین.

 

از یه روال خاص پیروی کنین

اگه افسرده هستین، احتمالا دلتون نمیخواد از رختخواب بیرون بیاین، دوش بگیرین، چیزی بخورین و . . حتی اگه حس انجام دادن هیچ کاری رو ندارین، باید سعی کنین یه روال و روتین تنظیم کرده و هر روز انجامش بدین. مثلا در یه زمان خاص بیدار بشین، حموم کنین، وعده های غذایی رو حتما بخورین.

در زمان حال بمونین

افراد افسرده دوست دارن آینده شون رو پیش بینی کنن و فکر کنن که انواع حوادث ناگوار و بد براشون رخ خواهد داد. خوشبختانه تمام این پیش بینی های بد معمولا غلط هستن، اما باید سعی کنین این عادت رو ترک کرده و به جاش روی زمان حال تمرکز کنین.

گذشته رو رها کنین

از نگاه کردن به گذشته و حسرت خوردن درباره تصمیماتی که قبلا گرفتین اجتناب کنین. هر اتفاقی که افتاده دیگه قابل تغییر نیست، مهم نیست که چقدر درباره اش اذیت میشین. باید حقیقت رو قبول کنین، چون اون زمان بهترین کاری که میتونستین رو انجام دادین. پس با گذشته تون کنار بیاین و اجازه بدین بره.

 

بیش از حد فکر نکنین

افسردگی میتونه باعث شه که سیاه و سفید فکر کنین. افکاری مثل : “هیچکس منو دوست نداره” یا “هیچوقت کار پیدا نمیکنم”، دائم در ذهن شما میچرخن. واقع بینانه فکر کنین. مثلا: “همه ممکنه منو دوست نداشته باشن اما کسانی هستن که دارن”.

واقعیت رو بررسی کنین

افسردگی با افکار منفی همدسته، اما باید سعی کنین چرخه افکار منفی رو با بررسی واقعیت از بین ببرین. به جای اونا، شواهدی پیدا کنین که اونا رو نفی کنه و یا اینکه اصلا اجازه ندین فکرهای منفی در ذهنتون بچرخن.

برای خودتون هدف بذارین

برای خودتون هدفهای ساده تعیین کنین، تا بتونین زمانی سازنده برای بدست آوردن اونا داشته باشین و وقتی انجامشون دادین اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنین. چیزهای ساده ای مثل تمیز کردن اتاقتون در یک روز. حتما باید قابل تحقق باشن، مثلا اگه هدف بذارین که در عرض یک هفته کار پیدا کنین ، امکان محقق شدنش خیلی کمه، اما کار پیدا کردن در یک یا دوماه قابل دسترسی تره.

 

کارهایی انجام بدین که شما رو خوشحال میکنه

ممکنه حوصله انجام دادن کاری که شادتون میکنه رو نداشته باشین، اما به هر حال باید سعی کنین انجامش بدین. یه لیست از تمام چیزهایی که ازشون لذت میبرین درست کنین مثلا ملاقات با دوستان، رفتن به سینما و ، سعی کنین این کارها رو یکی یکی وارد روتین روزمره تون کنین. ممکنه از انجامشون نفرت داشته باشین، اما در طول زمان شروع به لذت بردن میکنین.

با خودتون مهربان باشین

به خاطر هر اشتباه کوچیکی که انجام میدین بیش از حد به خودتون سخت نگیرین و خشن نشین. نوع رفتارتون با دیگران رو با نوع رفتاری که با خودتون دارین مقایسه کنین. اگه بیش از حد خودتون رو قضاوت میکنین، باید سعی کنین مهربان تر باشین.





نوع مطلب : خانه و خانواده، 
برچسب ها : مقابله با افسردگی، نکات مهم افسردگی، افسردگی، درمان افسردگی، شعر، غزل، دوبیتی،
لینک های مرتبط : دانلود پروژه دانشجویی و کارآفرینی، فروشگاه اینترنتی حجره،
یکشنبه 26 شهریور 1396 10:22 ب.ظ
An impressive share! I have just forwarded this
onto a friend who has been doing a little research
on this. And he in fact ordered me breakfast simply because
I stumbled upon it for him... lol. So let me reword this....
Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending
time to talk about this topic here on your website.
شنبه 31 تیر 1396 02:26 ب.ظ
Asking questions are truly pleasant thing if you are not understanding anything fully, however this article provides nice understanding yet.
چهارشنبه 28 تیر 1396 05:06 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied
on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting
videos to your site when you could be giving us something informative to read?
دوشنبه 26 تیر 1396 10:05 ب.ظ
Hello! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I'm trying to get my blog to rank for
some targeted keywords but I'm not seeing very good gains.
If you know of any please share. Thanks!
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 10:31 ب.ظ
I am really thankful to the holder of this web page who has
shared this impressive article at at this place.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :