تبلیغات
شعر و ادب و عرفان - اخلاق حرفه ای- استاد اتابکی جلسه دوم
 
شعر و ادب و عرفان
درباره وبلاگ


گاهی نفسی هست٬ ولی هم نفسی نیست
درهرنفست هم نفست هیچ کسی نیست
آنقدرغریبی که دراین شهر درندشت
دنیای تو اندازه ی کنج قفسی نیست
تقدیم به همسر و یگانه دخترم که بی اندازه دوستشان دارم

مدیر وبلاگ : رضا پرهیزکاری
نویسندگان

نظریه‌های اخلاقی:

نظریه اخلاقی پاسخی است به پرسش از معیارهای ارزش اخلاقی نظریه‌های اخلاقی با توجه به معیاری که برای تعیین خوب و بد و تشخیص درست از نادرست ارائه داده اند به دو دسته غایت گرایانه و وظیفه گرایانه تقسیم شده‌اند.

نظریه غایت گرایانه:

غایت گرایان که از جمله اندیشمندان این حوزه می‌توان از سقراط نام برد معتقدند برای تشخیص صواب از خطا و درست از نادرست نتیجه حاصل از کار اهمیت دارد به این صورت که اگر کاری ما را به  نتیجه مطلوب برساند و یا حداقل در سیدن به نتیجه مطلوب باشد خوب است و اما اگر از نتیجه مطلوب دور کند بد است.

غایت گرایان برای آنکه بتوانند نتیجه اعمالو اخلاق را معرفی نمایند اقدام به استفاده از تعاریف کلی برای واژگان اخلاقی کرده‌آند. آنها معتقدند مثلاً اگر بتوانیم به تعریف کلی عدالت که ماهیت ذاتی آن را بیان می‌کند و برای همه آدمیان معتبر است دست یابیم در آن صورت تکیه گاه مطمئنی خواهیم داشت و براساس آن می‌توانیم علاوه بر رفتارهای شخصی افراد، قوانین و مقررات کشورهای مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم.

در این قسمت به بررسی نظریه اخلاقی ارسطو می‌پردازیم.

اخلاق ارسطویی:

اخلاق ارسطویی عمدتاً به فضیلت یا داشتن رفتارو عادات خوب و م ناسب می‌پردازد. هدف دستیابی به فضیلت از نظر ارسطو شادزیستن است در واقع به اعتقاد او اخلاق همان مطالعه نظام مند نحوه زیستن به بهترین صورت است. برای آنکه مسئله فضیلت را از نظر ارسطو بررسی نمائیم باید توجه داشته باشیم که او معتقد است همه کارهایی که انسان انجام می‌دهد باید برای رسیدن به نتیجه و خیر اصلی او باشد یعنی همان خصلتی که او را از سایر آفریده‌ها متمایز می‌کند و آن اندیشیدن و تفکر است. بنابراین فضیلت اخلای انسان یعنی سپردن زندگانی‌اش به دست خرد و اندیشه و انجام فعالیت‌هایش به بهترین وجه تحت رهبری عقل

او معتقد است عقل حد وسط میان دو طرف افراط و تفریط است و در واقع فضیلت اخلاقی نیز همین مراعات و انجام معتدلانه خواهد بود. به عنوان مثال سخاوت از نظر او فضیلتی است که میان دو رذیلت اخلاقی بخل و اسراف قرار دارد. ارسطو معتقد است خوشبخت و سعادتمند کسی است که در سراسر زندگی خود خوشبخت و سعادتمند باشد و نه صرفاً در برهه‌ای از زندگی خود. اگر عقل را نهایت فضیلت بدانیم هیچ آدم عاقلی بدبخت نمی‌شود زیرا او هرگز عملی را که تنفرآمیز و پست باشد انجام نمی‌دهد زیرا آ>کسی که واقعاً داناست با حوادث زندگی آنچنان که در خور است برخورد می کند و از مقتضیات به بهترین وجه ا ستفاده می‌کند و هرگاه چنین باشد فرد خوشبخت هرگز بیچاره نخواهد شد بنظر او فضیلت اخلاقی از تکرار بدست می‌آید.

در واقع ما با انجام اعمال عادلانه و با ممارست و تمرین در این کار است که عادل می‌شویم و با انجام کارهای شجاعانه و تکرار آن دارای فضیلت شجاعت خواهیم شد.

نظریه وظیفه گرایانه:

اندیشمندان اخلاق وظیفه گرا به اخلاق هنجاری اعتقاد دارند. نظریات وظیفه گرایانه به نظریاتی گفته می‌شود که معیار فعل اخلاقی و معیار درست و اتشباه افعال اختیاری انسان را در هماهنگی و عدم هماهنگی آنها با وظیفه جستجو می‌کنند. نظریه اخلاقی وظیفه‌گرا را اولین بار کانت تدوین و معرفی کرد. بر مبنای این نظریه اراده نیک تنها مفهوم ذاتاً خوب است و یک عمل تنها هنگامی خوب تلقی می شود که ناشی از وظیفه و نه نیاز عملی یا خواست باشد. کانت نظریه خود را که جزو نظریات واقع گرایانه است به عنوان یکی از مهمترین نظریات اخلاقی ارائه کرده است.

کانت در ابتدای کتاب بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق می‌گوید هیچ چیز را در جهان و حتی بیرون از جهان نمی‌توان در اندیشه آورد که بی قید و شرط خوب دانسته شود مگر نیت یا اراده خوب. در واقع از نظر کانت ثروتٰ قدرت و لذت ذاتاً خوب نیستند مگر آنکه با نیتو اراده خوب همراه باشند. مثلاً یک فرد قدرتمند ممکن است از قدرت خود برای آزار دیگران و یا یک سرمایه دار از سرمایه خود در جهت بدی‌ها استفاده کند. حتی سجایای اخلاقی مثل شجاعت، عفت و عدالت نیز چنین است. یعنی می‌تتوان از آنها برای اهداف نادرست استفاده کرد بنابراین از نظر کانت تنها چیزی که هرگز ممکن نیست در هیچ شرایطی بد یا شر باشدو همواره بدون قید و شرط خیر است همان اراده خیر است. منظور از اراده خیر یعنی اراده انجام وظیفه و تکلیف. او تاکید می‌کند که اراده‌ای که برای انجام تکلیف عمل می‌کند اراده خیر که از این میان کانت اراده الهی را که همیشه و ضرورتاً خیر است اراده مقدس می‌نامد. کانت تاکید می‌کند که اراده خیر را هرگز نمی‌توان براساس نتایج حاصل از آن تشخیص داد به عبارتدیگر خوبی نتایج را نمی‌توان منشا خوبی اراده دانست در واقع چنین فعل به تنهایی نمی‌تواند ممعیار تشخیص ارده خیر باشد یک فرد شرور اگار کاری را که انجام می‌دهد نتایج خیرخواهانه داشته باشد به معنای خیرخواه بودن او نیست کار خوب کاری استکه براساس نیت خوب انجام گرفته باشد. هر چند د ر عمل کاری باشد که بد تلقی شودو کار بد کاری است که براساس نیتو انگیزه بد صورت گرفته باشد هر چند در عمل نتایج خوبی داشته باشد.

 





نوع مطلب : اخلاق حرفه ای- استاد اتابکی، 
برچسب ها : اخلاق حرفه ای- استاد اتابکی،
لینک های مرتبط : دانلود پروژه دانشجویی و کارآفرینی، آنلاین مارکت، فروشگاه اینترنتی حجره، شارژ مستقیم سیمکارت،
شنبه 1 مهر 1396 03:44 ب.ظ
Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your site is excellent, as well
as the content!
سه شنبه 17 مرداد 1396 12:28 ق.ظ
I'm impressed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that's
both equally educative and amusing, and without a doubt, you have hit
the nail on the head. The problem is something that too few
folks are speaking intelligently about. I'm very happy that I stumbled
across this in my hunt for something concerning this.
شنبه 7 مرداد 1396 10:25 ب.ظ
I believe everything said made a ton of sense.
However, think on this, what if you wrote a catchier post title?
I ain't saying your information is not solid, however suppose you
added something to maybe get people's attention? I
mean شعر و ادب و عرفان - اخلاق حرفه ای- استاد
اتابکی جلسه دوم is a little plain. You should peek
at Yahoo's front page and note how they create news titles to
grab viewers interested. You might add a related video or a related picture or two to get people interested about what you've got to
say. Just my opinion, it could bring your posts a little bit more
interesting.
جمعه 25 فروردین 1396 04:14 ق.ظ
My partner and I absolutely love your blog and find nearly all of your post's to be
just what I'm looking for. can you offer guest writers to write content
for yourself? I wouldn't mind publishing a post or elaborating on a few of
the subjects you write concerning here. Again, awesome web log!
پنجشنبه 21 آبان 1394 07:03 ب.ظ
واقعا وبلاگ عالی دارین خدا حفظتون کنه
رضا پرهیزکارینظر لطفتونه دوست گرامی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :